La transició del model productiu relacionat Vehicle Elèctric i Connectat (VEC) implica oportunitats i reptes sense precedents en la història del sector de l’automòbil. D’una banda, el sector de l’automòbil s’enfronta a una reconfiguració a nivell global, que amenaça amb canviar de manera significativa el mapa del sector. D’altra banda, el repte que més preocupa en el debat públic està relacionat amb l’ocupació: en tenir menys peces, es creu que el VEC comportarà de forma gairebé automà tica la desaparició de nombrosos llocs de treball. Sense negar la problemà tica lligada a l’ocupació que implica aquesta transició, aquest projecte coordinat proposa entendre la problemà tica des d’una perspectiva que va més enllà que el determinisme tecnològic que predomina en el debat. Partim del principi que un model productiu emergeix tant per la interacció entre actors, institucions i mecanismes de mercat. Aixà doncs, l’objectiu d’aquest projecte és entendre les caracterÃstiques, governança i l’impacte del nou model productiu de l’automòbil elèctric, per a aixà identificar des d’una perspectiva multidimensional els nous eixos de desigualtat que s’estan generant tant entre països i regions com entre la població ocupada en el sector.
De manera més especÃfica, el projecte TRANSVEC cerca comprendre les caracterÃstiques, la governança i l’impacte del model productiu que està sorgint actualment en el sector de l’automòbil espanyol. La identificació del nou model productiu i el seu posicionament en el context internacional permet identificar (noves) dimensions de les desigualtats relacionades amb la transició justa cap al vehicle elèctric i connectat, desigualtats que poden sorgir tant entre països i territoris com dins de la població ocupada. Les múltiples dimensions involucrades en aquesta transició i les seves complexes interaccions requereixen l’adopció d’un enfocament integral que involucri diferents perspectives i disciplines. El projecte coordinat permet captar la complexitat i el carà cter multidimensional de la transició justa a la VEC, centrant-se en les dimensions relacionades amb la reconfiguració productiva, la governança de la transició, l’ocupació i les relacions laborals.
De manera més especÃfica, el projecte TRANSVEC cerca comprendre les caracterÃstiques, la governança i l’impacte del model productiu que està sorgint actualment en el sector de l’automòbil espanyol. La identificació del nou model productiu i el seu posicionament en el context internacional permet identificar (noves) dimensions de les desigualtats relacionades amb la transició justa cap al vehicle elèctric i connectat, desigualtats que poden sorgir tant entre països i territoris com dins de la població ocupada. Les múltiples dimensions involucrades en aquesta transició i les seves complexes interaccions requereixen l’adopció d’un enfocament integral que involucri diferents perspectives i disciplines. El projecte coordinat permet captar la complexitat i el carà cter multidimensional de la transició justa a la VEC, centrant-se en les dimensions relacionades amb la reconfiguració productiva, la governança de la transició, l’ocupació i les relacions laborals.
Â
Data d’inici: 01/09/2025
Data fi: 31/08/28
Finançament: Agencia Estatal de Investigación (AEI), Ministerio de Ciencia e Innovación (MICINN), Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER)
Referència:PID2024-155223OB-C21
Investigador Principal: Óscar Molina
Equip: Pablo Sanz de Miguel (Universidad de Zaragoza), Alejandro Godino (Universidad de Sevilla), Matteo Mandelli (European Social Observatory), Sander Junte, Andrea Moreno (Universidad de Oviedo)
Data fi: 31/08/28
Finançament: Agencia Estatal de Investigación (AEI), Ministerio de Ciencia e Innovación (MICINN), Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER)
Referència:PID2024-155223OB-C21
Investigador Principal: Óscar Molina
Equip: Pablo Sanz de Miguel (Universidad de Zaragoza), Alejandro Godino (Universidad de Sevilla), Matteo Mandelli (European Social Observatory), Sander Junte, Andrea Moreno (Universidad de Oviedo)