Noves estratègies per a la Immigració: requalificació per a un nou mercat de treball

La crisi econòmica, que ha incrementat en dos anys i mig la xifra d’aturats de forma espectacular fins a depassar els quatre milions, ha provocat un gir dràstic en les necessitats del mercat de treball que, fins a 2008 es nodrien d’immigració i d’incorporació primerenca de molts joves (sovint a costa de l’abandonament dels estudis) i dones. Els riscos que planteja aquesta situació, que pot prolongar-se durant bastants anys, són elevats i la seva resolució complexa, ja que afecta a tres col•lectius de persones força diferents però que han de ser considerats conjuntament, si volem que les possibles sortides contribueixin a millorar la cohesió social i a reduir situacions potencialment conflictives. El primer risc és que una part molt important d’aquests joves aturats entri en una fase d’exclusió social, en allargar-se un període de la vida en la qual la seva activitat alterna períodes de desocupació amb períodes d’ocupació temporal i poc qualificat. Un segon risc es refereix als immigrants i a la possibilitat que, al no tenir ocupació regular, optin per entrar en l’economia submergida en comptes de tornar al seu país. Hi ha prou evidència que això ja està succeint, la qual cosa no només dificultarà la seva integració en aquesta societat, sinó que contribuirà a deteriorar les condicions de treball del conjunt de la població activa. El tercer risc té a veure amb el procés de ràpida incorporació de les dones al mercat de treball que ha tingut lloc en els últims 15 anys, atès que una recessió amb desocupació elevada podria suposar un fre a aquest procés i un retorn a casa de moltes dones en acabar la joventut.
L’objectiu general d’aquest projecte d’investigació és doble: d’una banda, realitzar un diagnòstic que permeti veure –comparativament amb un col·lectiu similar d’autòctons- les potencialitats d’aquesta mà d’obra basant-nos tant en els seus nivells formatius com en els seus itineraris laborals fins el moment de la desocupació; per un altre proporcionar elements per elaborar línies estratègiques de requalificació i adaptació a les necessitats de la nova economia.

Data d’inici: 01/01/2011

Data fi: 01/03/2013

Finançament: Recercaixa – ACUP (Convocatòria 2010)

Investigador responsable: Fausto Miguélez

Equip: Óscar Molina, Pedro López Roldán, Carolina Recio, Alejandro Godino, Zyab Ibáñez

MIGUÉLEZ, Fausto; MOLINA, Óscar; IBÁÑEZ, Zyab; GODINO, Alejandro; RECIO, Carolina (2013): Nuevas Estrategias para la Inmigración: Recualificación para un nuevo mercado de trabajo. QUIT Working paper series, 18.

Aquesta entrada ha esta publicada en General, Línies de recerca, Ocupació i transformacions en el mercat de treball, Projectes finalitzats, Projectes finalitzats, Projectes finalitzats, Projectes I+D, Recerca, Tots. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.