L’ocupabilitat dels joves: formació, gènere i territori

La desocupació i la precarietat són els trets que millor defineixen el mercat laboral actual i que, cada vegada més, afecten a diferents col·lectius socials. Des d’una perspectiva històrica, els joves sempre han format part dels grups més perjudicats com a conseqüència de les crisis d’ocupació que han tingut lloc en el conjunt de la Unió Europea. Durant l’any 2013, el 23.5% dels joves de la UE menors de 25 anys no va trobar treball, sent el cas d’Espanya, juntament amb Grècia, un dels més alarmants, amb una taxa d’atur juvenil del 55.5%. Però a diferència de períodes anteriors, la situació vigent incorpora tres novetats: el volum de joves que volen treballar i no troben treball; el perfil masculí dels desocupats; i la inactivitat com una resposta individual a l’atur i a la precarietat perllongada.
En aquest context, aquest projecte es pregunta fins a quin punt les conseqüències de la crisi d’ocupació estan sostraient pes al treball productiu en el projecte de vida dels joves, especialment els masculins que viuen en territoris amb escassa tradició industrial. La pèrdua de centralitat de l’ocupació en la identitat masculina es veu reforçada en el cas dels joves amb nivells més baixos de qualificació, als quals l’oferta formativa els resulta molt poc atractiva i està lluny de ser percebuda com un valor actiu per buscar ocupació. Amb tot, sorgeix la necessitat d’analitzar les possibilitats d’ocupabilitat dels joves incorporant la formació, el gènere i el territori com a factors explicatius centrals que permeten superar la disjuntiva entre l’oferta i la demanda del mercat de treball.
Els objectius del projecte són:
a) Explorar les potencialitats de l’oferta de formació professional i de la demanda de mà d’obra qualificada del mercat de treball per millorar les possibilitats d’ocupació dels joves incorporant en l’anàlisi la identitat de gènere i l’especificitat territorial;
b) Explorar els processos de construcció de les identitats masculines i femenines amb la finalitat de detectar les aptituds, interessos i habilitats dels joves a partir dels quals definir trajectòries de re-qualificació
c) explorar les experiències formatives reeixides vinculades a l’estructura productiva del territori considerant la importància de la dimensió local.
Aquests objectius exigeixen una estratègia metodològica de caràcter qualitatiu capaç d’explorar els processos d’inserció laboral dels joves – tenint en compte el gènere, la formació i el territori– i determinar si els canvis en aquests processos comporten la transformació de la construcció de la identitat entorn del valor del treball entre les persones joves, especialment entre els joves masculins. Així mateix, la importància del context territorial exigeix una aproximació específica. Per això s’ha plantejat una metodologia que permeti realitzar treball de camp en tres comunitats autònomes diferents: Castella-la Manxa, País Basc i Catalunya. L’objectiu és poder atendre la diversitat de factors territorials i institucionals que intervenen en la configuració de la problemàtica. En última instància, els resultats del projecte busquen replantejar les propostes polítiques orientades a millorar l’ocupabilitat dels joves.


Data d’inici: 01/01/2015
Data fi: 31/12/2018
Finançament: Ministerio de Economía y Competitividad (Ref. CSO2014-59753-P)
Referència finançament: CSO2014-59753-P
Investigador responsable: Vicent Borràs Català
Equip: Matxalen Legarreta (UPV), Sara Moreno Colom (UAB), Paloma Candela Soto (UCLM), Albert Recio Andreu (UAB)
Web relacionada: http://pagines.uab.cat/eject/

Documents i Publicacions:

Moreno-Colom, S., Trinidad, A., Alcaraz, N., & Borràs Català, V. (2020). Neither studying nor working: free time as a solution? Journal of Youth Studies, 1-17.

Borràs Català, Vicent; Moreno Colom, Sara; Candela Soto, Paloma; Legarreta Iza, Matxalen (2019). “Jóvenes en perpetuo tránsito hacia ninguna parte”. Revista Española de Sociología, 28 (2), 365-380.

Borràs Català, Vicent; Moreno, Sara; Candela Soto, Paloma; Legarreta, Matxalen (2019). La empleablidad de l@s jóvenes : formación, genero y territorio (EJECT: Informe final de proyectos de I+D+i. CSO2014-59753-P.

Candela, Paloma (2018): “El lastre de las desigualdades de género en la educación y el trabajo: jóvenes castellano-manchegas atrapadas en la precariedad”. Sociología del Trabajo, nº92, 125-146.

Moreno-Colom, Sara; Borràs Català, Vicent; Trinidad Jiménez, Albert (2017): “Ni escuela, ni trabajo: el tiempo libre como un oasis obligado en medio de la nada”. Anuario IET de Trabajo y Relaciones Laborales, Vol. 4, 99-111.

Aquesta entrada ha esta publicada en General, Gènere i treball, Línies de recerca, Projectes finalitzats, Projectes finalitzats, Projectes finalitzats, Projectes I+D, Recerca, Tots. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.