La desafiliació sindical en la Confederació Sindical de Comissions Obreres

L’objectiu de l’estudi se centra en l’anàlisi de la dinàmica afiliativa d’altes i baixes dels sindicats espanyols a partir de la ECVT, i les trajectòries sindicals, és a dir, el comportament dels afiliats des de la seva decisió de donar-se d’alta en l’organització, la seva permanència i participació en responsabilitats i en l’acció sindical, fins a la seva baixa, en aquest cas utilitzant dades del registre d’afiliació i desafiliació de CCOO i d’una enquesta a una mostra de desafiliats del mateix sindicat.
L’estudi realitzat permet, d’una banda, constatar un vincle de continuïtat entre la decisió i motivacions d’afiliar-se al sindicat, el temps de permanència, el grau d’implicació amb l’organització i els motius que condueixen a donar-se de baixa; i per una altra, identifiquem cinc tipus de trajectòries sindicals, que configuren una organització complexa, que desvirtuen la visió dels sindicats com a organitzacions monolítiques.

Data d’inici: 01/07/2010

Data fi: 01/04/2011

Estat del projecte: Finalitzat

Finançament: Fundación Cultural 1º de Mayo

Investigador responsable: Ramon de Alós-Moner

Equip:

Pere Jódar, Universitat Pompeu Fabra
Pere J. Beneyto, Universitat de València
Sergi Vidal, University of Bremen

ALÓS, Ramon; JÓDAR, Pere; BENEYTO, Pere; VIDAL, Sergi (2013): “La dinámica afiliativa sindical y las trayectorias de sus miembros“. Politica y Sociedad, 50 (3), pp. 1065-1096

VIDAL, Sergi; ALÓS, Ramon; JÓDAR, Pere; BENEYTO, Pere (2013): “Membership duration in a Spanish union: A survival analysis”. Economic and Industrial Democracy (doi 10.1177/0143831X13489358) .

JÓDAR, Pere ; ALÃ’S, Ramon (2011): “Why do workers leave unions? Group differences between workers in CCOO-Catalonia”. Europan Review of Labour and Research . Vol. 17, pp. 471-484 .

ALÓS, Ramon; JÓDAR, Pere; VIDAL, Sergi; BENEYTO, Pere (2011): La dinámica de la afiliación sindical. El caso de Comisiones Obreras. Madrid: Fundación Primero de Mayo.

Aquesta entrada ha esta publicada en Convenis, General, Línies de recerca, Projectes finalitzats, Projectes finalitzats, Projectes finalitzats, Recerca, Relacions laborals i organització del treball, Tots. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.