Immigrants en la crisi econòmica. Trajectòries laborals bloquejades?

La legislació immigratòria espanyola (LOE, 2009) planteja entre els seus principals objectius la integració social dels immigrants, ja sigui per una període limitat o per una permanència més llarga o un assentament definitiu al país. D’aquesta integració depèn, en part, la cohesió de tota la societat. Ara bé, l’eix fonamental d’aquesta integració social, continua sent la integració laboral: això es tradueix en que l’immigrant tingui unes condicions de vida acceptables en el present i perspectives de millora en el futur en base al seu treball. Sense aquesta, cap de les polítiques socials té efectes consistents a llarg termini; aquestes polítiques són molt importants, fins i tot crucials en temps de crisi, però són complementàries a la integració laboral.

En aquest marc, la investigació es proposa com a objectiu general la comparació entre els itineraris laborals d’autòctons i immigrants en temps de crisi i en relació amb els que es donaven en el període d’expansió econòmica.

Data inici: 01/09/2012

Data fi: 30/06/2014

Finançament: Fundació “la Caixa”

Investigador responsable: Fausto Miguélez

Equip: Ramon de Alós-Moner, Óscar Molina, Antonio Martín, Sara Moreno, Alejandro Godino
Coordinador estadístico: Pedro López-Roldán

Documents i publicacions:

MIGUÉLEZ, Fausto; LÓPEZ-ROLDÁN, Pedro (coords.) (2014): Crisis, empleo e inmigración en España. Un análisis de las trayectorias laborales. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions.

ALÓS, Ramon (2014): “Menos empleo y más precariedad”, en Fausto Miguélez y Pedro López-Roldán (coord.), Crisis, empleo e inmigración en España. Un análisis de las trayectorias laborales (pp 67-108). Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions.

LÓPEZ-ROLDÁN, Pedro; MIGUÉLEZ, Fausto (2014): “Modelo de análisis y metodología de la investigación”, en Fausto Miguélez y Pedro López-Roldán (coord.), Crisis, empleo e inmigración en España. Un análisis de las trayectorias laborales (pp 15-66). Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions.

MARTÍN ARTILES, Antonio (2014): “Ingresos del trabajo, estratificación y movilidad vertical”, en Fausto Miguélez y Pedro López-Roldán (coord.), Crisis, empleo e inmigración en España. Un análisis de las trayectorias laborales (pp 109-144). Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions.

MIGUÉLEZ, Fausto; GODINO, Alejandro (2014): “¿Movilidad territorial y sectorial como respuesta a la crisis?”, en Fausto Miguélez y Pedro López-Roldán (coord.), Crisis, empleo e inmigración en España. Un análisis de las trayectorias laborales (pp 221-270). Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions.

MIGUÉLEZ, Fausto; LÓPEZ-ROLDÁN, Pedro (2014): “Síntesis y conclusiones”, en Fausto Miguélez y Pedro López-Roldán (coord.), Crisis, empleo e inmigración en España. Un análisis de las trayectorias laborales (pp 271-306). Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions.

MOLINA, Óscar (2014): “Situaciones de mayor precariedad: desempleo de larga duración, inactividad y empleo informal”, en Fausto Miguélez y Pedro López-Roldán (coord.), Crisis, empleo e inmigración en España. Un análisis de las trayectorias laborales (pp 181-220). Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions.

MORENO, Sara (2014): “Trayectorias laborales, género e inmigración: la doble cara de la segregación horizontal”, en Fausto Miguélez y Pedro López-Roldán (coord.), Crisis, empleo e inmigración en España. Un análisis de las trayectorias laborales (pp 145-180). Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions.

MORENO COLOM, Sara; ALÓS, Ramon (2016): “La inmigración en España: ¿Una integración con pies de barro?”. Política y Sociedad, 53 (2), 509-528. (DOI: 10.5209/rev_POSO.2016.v53.n2.48312) .

Aquesta entrada ha esta publicada en Convenis, General, Línies de recerca, Ocupació i transformacions en el mercat de treball, Projectes finalitzats, Projectes finalitzats, Projectes finalitzats, Recerca, Tots. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.