Daniel Barrientos Sánchez

Daniel Barrientos Sánchez

Teacher and researcher

PhD in Sociology from the Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) with the dissertation “The relationship between training and employment in dual VET: Implications for the education-to-work transition” (2022), supervised by Dr. Andreu Lope Peña and Dr. Antonio Martín Artiles.

He holds a degree in Psychology from the University of Salamanca (USAL), a Master’s Degree in Educational Processes from the University of Santiago de Compostela (USC), and a Master’s Degree in Secondary Education Teaching, specializing in Educational Guidance, from UNED.

He was a student representative at USAL and national coordinator of the Psychology Students’ Collective (CEP-PIE) between 2010 and 2014. He has also participated in various volunteer projects, most recently in a refugee camp in Greece (2016).

He is currently a Lecturer (Profesor Ayudante Doctor) at the University of Valladolid, and previously worked as Teaching and Research Staff at the Universidad Isabel I. He collaborates with the QUIT and EFI research groups at UAB on projects related to education, youth, Dual VET, educational segregation, and the gender pay gap.

Areas of specialization

His research is focused on dual VET, school-to-work transition, labour trajectories, labour insertion, Gender Wage Gap, educational segregation and refugees.

Selected bibliography

BARRIENTOS, Daniel (2022). La relación entre formación y empleo en la FP dual. Implicaciones para la transición escuela-trabajo.[Tesis doctoral]. Universitat Autònoma de Barcelona. http://hdl.handle.net/10803/674919

BARRIENTOS, Daniel (2021). La FP dual y el fomento del empleo juvenil. Gaceta sindical. Reflexión y debate,36, 153-176

GODINO, Alejandro; BARRIENTOS, Daniel (2021). Permited to work but lacking opportunities to integrate – asylym seekers and refugees on the mezzanine in Spain. In Béla GALCÓCZI (ed.) Betwixt and between: Integrating refugees into the EU labour market (pp. 219-246). Brussels: ETUI aisbl

BARRIENTOS, Daniel; MARTÍN-ARTILES, Antonio; LOPE, Andreu; CARRASQUER, Pilar (2020). Propuestas para mejorar y expandir la FP dualDipòsit Digital de Documents de la UAB https://ddd.uab.cat/record/219313

BARRIENTOS, Daniel; MARTÍN-ARTILES, Antonio; LOPE, Andreu; CARRASQUER, Pilar (2019). La FP dual y la transición de los jóvenes al mercado de trabajo: la visión de los agentes socialesAnuario IET de Trabajo y Relaciones Laborales, 6, 75-94.

MARTÍN-ARTILES, Antonio; BARRIENTOS, Daniel; MOLES, Benjamí, LOPE, Andreu (2019). Política de formación dual: discursos con Alemania en el imaginario. Política y Sociedad, 56 (1), 145-167.

MARTÍN-ARTILES, Antonio; LOPE, Andreu; BARRIENTOS, Daniel; MOLES, Benjamí; CARRASQUER, Pilar; MOLINA, Oscar (2018): Transición, trayectorias y discursos. Análisis de grupos de discusión. QUIT Working paper series, 23.

MARTÍN-ARTILES, Antonio; LOPE, Andreu; BARRIENTOS, Daniel; MOLES, Benjamí (2018): Aprendiendo a trabajar: trayectorias y discursos. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, nº 164, 115-134.

MARTÍN-ARTILES, Antonio; LOPE, Andreu; CARRASQUER, Pilar; MOLINA, Oscar; BARRIENTOS, Daniel; MOLES, Benjamí (2017): Adecuación y demanda de formación en la empresa. La inencontrable adecuación entre formación y ocupación. Anuario IET de trabajo y relaciones laborales4.

MARTÍN-ARTILES, Antonio; LOPE, Andreu;CARRASQUER, Pilar; MOLINA, Oscar; MOLES, Benjamí; BARRIENTOS, Daniel (2017): Impacto de la formación en la empresa sobre las trayectorias laborales de los jóvenes. Definición del marco conceptual. Reflexiones en torno al reto de la formación en la empresa. QUIT Working paper series, 21.

This entry was posted in Contributors, General, Team, The QUIT. Bookmark the permalink.