L’objectiu és estudiar la Formació “a” l’empresa, la seva articulació amb el Catàleg Nacional de Qualificacions (CNC) i la seva influència en les trajectòries laborals dels joves. La formació “en“ l’ocupació és avui un element important en les Polítiques Actives d’Ocupació destinades a la inserció laboral dels joves impulsades per les polítiques de la Unió Europea (European Commission, 2011). El Sistema Integrat de Formació per a l’Ocupació (SIFE) distingeix entre formació “en” l’empresa i la formació “per a” l’ocupació proporcionada pel sistema educatiu i per la formació ocupacional. Tots dos conceptes es tracten avui d’articular per facilitar el reconeixement de les competències professionals i la mobilitat laboral a Europa, partint de la importància de la formació com a factor clau per obtenir i mantenir una ocupació en la societat del coneixement (Estratègia 2020). Quines són les diferències en les trajectòries laborals dels joves que reben formació en l’empresa i obtenen reconeixement de les competències adquirides i aquells altres que no la reben? Quins continguts formatius es proposen i es reconeixen? Què pot aportar l’experiència de formació dual alemanya al cas espanyol? A això vol respondre aquesta recerca.
Data d’inici: 01/01/2016
Data fi: 31/12/2019
Finançament: Ministerio de Economía y Competitividad
Referència finançament: CSO2015-68134-R
Investigador responsable: Antonio Martín Artiles, Andreu Lope Peña
Equip: Pilar Carrasquer, Oscar Molina, Daniel Barrientos, Benjamí Moles
Documents i Publicacions:
Barrientos, Daniel; Martín-Artiles, Antonio; Lope, Andreu; Carrasquer, Pilar (2019). La FP dual y la transición de los jóvenes al mercado de trabajo: la visión de los agentes sociales. Anuario IET de Trabajo y Relaciones Laborales, 6, 75-94.
Barrientos, Daniel; Martín-Artiles, Antonio; Lope, Andreu; Carrasquer, Pilar (2020). Propuestas para mejorar y expandir la FP dual. Dipòsit Digital de Documents de la UAB https://ddd.uab.cat/record/219313
Barrientos , Daniel (2021). La FP dual y el fomento del empleo juvenil. Gaceta sindical. Reflexión y debate,36, 153-176
Lope, Andreu (2019). Formación ante los cambios tecnológicos y hacia un nuevo modelo económico y social. Gaceta Sindical, 32, 303-324
Martín-Artiles, Antonio; Lope, Andreu; Carrasquer, Pilar; Molina, Oscar; Moles, Benjamí; Barrientos, Daniel (2017): Impacto de la formación en la empresa sobre las trayectorias laborales de los jóvenes. Definición del marco conceptual. Reflexiones en torno al reto de la formación en la empresa. QUIT Working paper series, 21.
Martín-Artiles, Antonio; Lope, Andreu; Carrasquer, Pilar; Molina, Oscar; Barrientos, Daniel; Moles, Benjamí (2017): Adecuación y demanda de formación en la empresa. La inencontrable adecuación entre formación y ocupación. Anuario IET de trabajo y relaciones laborales, vol. 4.
Martín-Artiles, Antonio; Lope, Andreu; Barrientos, Daniel; Moles, Benjamí (2018): Aprendiendo a trabajar: trayectorias y discursos. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, nº 164, 115-134.
Martín-Artiles, Antonio; Lope, Andreu; Barrientos, Daniel; Moles, Benjamí; Carrasquer, Pilar; Molina, Oscar (2018): Transición, trayectorias y discursos. Análisis de grupos de discusión. QUIT Working paper series, 23.
Martín-Artiles, Antonio; Barrientos, Daniel; Moles, Benjamí, LOPE, Andreu (2019). Política de formación dual: discursos con Alemania en el imaginario. Política y Sociedad, 56 (1), 145-167.
Martín-Artiles, Antonio; Lope, Andreu; Carrasquer, Pilar; Molina, Óscar (2019). Aprendizaje basado en el trabajo: trayectorias laborales discontinuas. Cuadernos de Relaciones Laborales, 37(1), 203-229.
Martín-Artiles, Antonio; Lope, Andreu; Barrientos, Daniel; Moles, Benjamí; Carrasquer, Pilar (2020). The rhetoric of Europeanisation of dual vocational education and training in Spain. Transfer: European Review of Labour and Research, 26 (1), 73-90.