Nivell d’estudis i trajectòries laborals inestables: una exploració de casos discordants

Ponents: Alejandro González

Institució: investigador pre-doctoral del Centre d’Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball

Una de les variables que més influeix en la trajectòria laboral dels joves és el seu nivell educatiu. Així, les trajectòries laborals dels individus amb baix nivell educatiu són més inestables i tenen ocupacions amb menors ingressos que les d’altres individus amb diferent nivell educatiu. En aquest treball analitzem en primer lloc la relació entre el nivell educatiu i les trajectòries inestables en el mercat laboral. En segon lloc, basant-nos en una anàlisi seqüencial, classifiquem els casos segons es tracti o no de trajectòries que il·lustren cada nivell educatiu. En tercer lloc, analitzem les característiques dels contactes socials mobilitzats en funció d’ aquesta classificació. Finalment, explorem qualitativament els casos que no segueixen la norma, és a dir, els casos discordants, per explicar qualitativament què els fa discordants. Les dades utilitzades per a aquestes anàlisis procedeixen d’ una enquesta híbrida que recull informació sobre l’ ús longitudinal de contactes socials entre joves amb trajectòries laborals inestables a l’ Àrea Metropolitana de Barcelona. En el cas de les persones amb el nivell educatiu més baix, els casos discordants tenen una trajectòria laboral millor que la que solen tenir aquestes persones. La mobilització dels contactes personals és un dels motors utilitzats per aconseguir-ho. Per als que tenen un nivell educatiu intermedi, els casos discordants es caracteritzen per una elevada proporció d’ atur o inactivitat. Finalment, per a les persones amb un nivell educatiu superior, que presenten la menor proporció de casos discordants, aquests són lleugerament més precaris que els il·lustratius.

Data: 21/11/2023

Aquesta entrada ha esta publicada en Divulgació, General, Seminaris QUIT, Seminaris QUIT 2023. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.